Spalio 1 – 29 dienomis Vilniaus rajono Avižienių, Mickūnų, Riešės, Sudervės ir Zujūnų seniūnijose vyko apklausos, kurių tikslas buvo sužinoti gyventojų nuomonę apie aktualiausius Vilniaus rajono priemiesčių seniūnijų gyventojų keliamas problemas, kurias dabartinė Vilniaus rajono savivaldybės administracija visais įmanomais būdais neigia. Apklausa įvyko tik Avižienių seniūnijoje, kur aktyvumas buvo didesnis nei reikalaujamas 10 proc. minimumas nuo deklaruotų gyventojų skaičiaus. Deja, dėl mažo gyventojų aktyvumo, kitose seniūnijose apklausa neįvyko.
Kodėl taip atsitiko, priežasčių yra keletas, tad apie viską
nuo pradžių. Dar prieš inicijuojant šį reikalą buvo susidurta su atkakliu
Vilniaus rajono savivaldybės administracijos pasipriešinimu. Matyt labai
nenorėjo sužinoti ką galvoja tam tikrais klausimais šių seniūnijų gyventojai. Reikia
pasakyti, kad Vilniaus rajono savivaldybės teisininkai yra unikalūs savaip interpretuojant
teisės aktus. Šiuo atveju taip pat buvo teigiama, kad apklausų iniciatyvos
teisė priklauso merui, nors Vietos savivaldos įstatyme aiškiai yra pasakyta,
kad tokia iniciatyvos teisę turi ir 1/3 tarybos narių grupė. Galiausiai ginčą
išsprendė teismas, įpareigodamas Vilniaus rajono savivaldybės administraciją
apklausą paskelbti.
Tačiau tuo šio klausimo eiga netapo lengvesnė. 2021 m.
rugsėjo tarybai buvo patektas apklausų vykdymo aprašo projektas, kuriame net
nebuvo kalbama apie galimybę vykdyti apklausą elektroninių ryšių priemonėmis,
kaip numatyta Vietos savivaldos įstatyme (42 str.). Visos Tarybos opozicijos pastabos
dėl neatitikimo įstatymui tiesiog buvo ignoruotos. Tik sulaukus Vyriausybės
atstovo savivaldybėje pastebėjimo, buvo tariamai pataisytas projektas,
prirašant, kad elektroninėmis ryšių priemonėmis galimas esant techninėms
galimybėms. Kadangi dar prieš savivaldybės administracijos atstovai tvirtino,
kad tokios techninės galimybės šiuo metu nėra, tai akivaizdu, kad nesant
suinteresuotumui, tokios techninės galimybės gali ilgai neatsirasti. Praktiškai
tai reiškia, kad tokia formuluotė užkerta elektroninės apklausos galimybę.
Ne ką mažiau keistas (švelniai tariant) buvo ir gyvos
apklausos organizavimas. Visų pirmą genealioji Vilniaus rajono teisininkė
išsitraukė 2008 m. vasario 21 d. VRM ministro įsakymą Nr. 1V-66, dėl apklausų lapų,
protokolo formos, reikalavimų patalpoms ir juo remdamasi sukėlė tokius
reikalavimus apklausos komisijoms, kaip balsus skaičiuoti pagal kaimus, o gyventojams
pasirašyti ant apklausos lapo. Teko pasiginčyti, kad šis teisės aktas net
negali būti taikomas šioms apklausoms, nes šis Vidaus reikalų ministro įsakymas
parengtas įgyvendinant Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. rugsėjo 20 d.
nutarimą Nr. 1019 „Dėl Vietos gyventojų apklausos tvarkos aprašo patvirtinimo“,
kuris savo ruožtu įgyvendina 1994 m. liepos 19 d. Lietuvos Respublikos
teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymą Nr. I-558. T.y. Vilniaus
rajono savivaldybės teisininkai sugalvojo vadovautis visiškai kitų įstatymu,
kuris šiuo atveju yra perteklinis ir skirtas klausimams dėl administracinių
ribų klausimams spręsti. Be to, vadovaujantis šiuo Vyriausybės nutarimu,
apklausą turėtų organizuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vykdydama
Vyriausybės veiklos įgyvendinimo priemones arba priimdama atskirus sprendimus. Mūsų
atveju, gyventojų apklausa turėjo būti organizuojama remiantis Vietos
savivaldos įstatymu ir Vilniaus rajono savivaldybės tarybos patvirtintu aprašu.
Tačiau, kaip visada, taip ir šiuo atveju visi mūsų argumentai Vilniaus rajono
administracijos teisininkams ne motais. Vienintelis ką pavyko pasiekti, tai
atšauti reikalavimą balsus skaičiuoti pagal kaimus, tačiau gyventojų parašai
ant apklausos lapų buvo palikti (vadovaujantis tuo netaikytinu Vidaus reikalų
ministro įsakymu) ir argumentuojant, kad apklausa yra atvira. Tačiau
mūsų argumentai, kad atviras balsavimas visiškai nereiškia, kad po balsavimo
lapu reikia pasirašyti, kur net remiantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto
116 str. kuriame aiškiai nurodyta, kad atviras balsavimas yra tas pats, kas
slaptas, išskyrus tai, kad nesinaudojama slapto balsavimo kabinomis, o
biuleteniai užpildomi tiesiog salėje ir biuletenių pasirašyti nereikia, liko neišgirsti,
o gal tiksliau – ignoruoti.
Tokie tad „nedideli“ nesusipratimai buvo kilę dar prieš prasidedant
apklausoms. Tačiau ir pats apklausų vykdymas buvo ne ką mažesnis nesusipratimas.
Visų pirmą, kaip jau buvo sakyta, apklausos buvo vykdomos „gyvai“, t.y.
gyventojai turėjo atvykti ir fiziškai užpildyti apklausos lapus. Laikas buvo
paskirtas seniūnijų darbo valandomis. Ką tai reiškia priemiesčiuose
gyvenančioms šeimoms, kurios dirba Vilniuje yra akivaizdu. Dauguma atvykusių
taip ir teigė, kad tai yra didelė kliūtis. O tai kad terminas buvo ištęstas
visą mėnesį, reikalo nei kiek nepagerino, nes darbo valandomis žmonės dirba !!!
Nemažai gyventojų skundėsi, kad per vėlai sužinojo apie tokią
apklausą arba aplamai nieko apie tai nežinojo. Tai vėl viskas labai paprastai
paaiškinama. Informacijos sklaida apie apklausas buvo labai skurdi. Informacija
buvo iškabinta prie seniūnijų, paskelbta Vilniaus rajono savivaldybės
tinklapyje, kurį turbūt aplamai mažai kas skaito, jei nėra kažkokio konkretaus
intereso. Kitas dalykas, kad šiame tinklapyje skelbiama informacija labai
greitai „nuvažiuoja žemyn“ ir tampa nebematoma. Susirasti ją gali tik
konkrečiai jau turėdamas tokį tikslą per paiešką. Taip pat informacija buvo
vieną kartą paskelbta savivaldybės Facebook paskyroje, kas irgi yra akivaizdu,
kad nepakankama. Žinant, kaip prieš rinkimus Vilniaus rajono savivaldybės
administracija ir seniūnijų darbuotojai sugeba pasiekti savo rinkėjus ir juos
tinkamai informuoti (sic!), akivaizdu, kad šiuo atveju nebuvo jokio
intereso išgirsti atsakymus į opozicijos suformuotus šių seniūnijų gyventojams
aktualius klausimus.
Dėl neįvykusių apklausų (išskyrus Avižienių seniūniją)
dabartinė Vilniaus rajono administracija gali tyliai džiūgauti. Tačiau, kad ir
kaip ten būtų, iš tų dalyvavusių visais klausimais daugiau kaip 90 proc.
dalyvavusių pasisakė „UŽ“. Ir tai yra labai reikšminga. Be to, ledai šiuo atveju
yra pralaužti ir precedentas sukurtas. Tad net neabejoju, kad šis vietos
valdžios konsultavimosi su gyventojais instrumentas nuo šiol bus naudojamas
dažniau (opozicija tuo pasirūpins) ir valdžia turės į tai atsižvelgti. Apklausų
rezultatai bus aptariami lapkričio mėnesio Vilniaus rajono savivaldybės tarybos
posėdyje. Žiūrėsime, ką į tai atsakys LLRA valdoma Vilniaus rajono savivaldybės
tarybos dauguma, gal ir toliau sakys, kad „nėra poreikio“.
Su visais apklausos rezultatais galima susipažinti čia: https://www.vrsa.lt/index.php?1507504742
Paskelbta Voruta.lt 2021-11-15, http://www.voruta.lt/gediminas-kazenas-apklausos-vilniaus-rajone-per-vargus-ir-sunkumus/
Komentarai
Rašyti komentarą