„Vilniaus rajono savivaldybė geriausiai valdoma savivaldybė!“ skelbiama savivaldybės internetiniame tinklapyje
„Dar viena sėkmė! Vilniaus rajono savivaldybė pripažinta geriausiai valdoma savivaldybe!“ rašoma Vilniaus rajono savivaldybės Facebook’o paskyroje. Daugeliui Vilniaus rajono gyventojų tai skamba mažų mažiausiai nekukliai. Todėl verta detaliau pažiūrėti į LLRI skelbiamus Lietuvos savivaldybių indeksus.
Savivaldybės pozicijos reitinge krenta
Savivaldybė
pati save ramina rašydama, kad išlaikė savo pozicijas, lyginant su praeitais
metais ir surinko tuos pačius 61 balą (iš galimų 100). Tačiau nutylima, kad nuo
2017 m. Vilniaus r. savivladybės pozicijos bendrama reitinge krenta, nors balų
surenkama ir panašiai. Jei 2017 m. buvo 6 vietoje su 62 balais, tai 2018 m.
Vilniaus rajono savivaldybė pozicionavo 6-8 vietoje ir prilygo Radviliškio ir
Šilutės savivaldybėms, tai 2019 m. nukrito į 9-12, t.y. beveik dvigubai ir
prilygsta Tauragės, Rietavo ir Širvintų savivladybėms. Dinamiškoje aplinkoje
stovėjimas vietoje, nereiškia stabilumo, o reiškia regresą, nes kiti tave
lenkia. Na bet užsistovėjimas yra Vilniaus rajonui būdingas bruožas !!!
Turbūt
sutiksite, kad gana pretenzingas savęs titulavimasis. Vešojone erdvėje daug
girdime, kad savivalda yra ta valdžia, kuri arčiausiai žmonių, kad savivaldybių
vaidmuo labai svarbus kalbant apie gyventojų pasitikėjimą valdžia ir
pasitenkinimą gyvenamąja aplinka. Savivalda turi veikti gyventojų interesais ir
tvarkyti savo kompetencijos ribose viešiuosius reikalus. Tad pagrindinis
kriterijus vertinant gerą valdymą yra gyventojų poreikių tenkinimas. Deja šiuo
atveju LLRI tyrimas rodo priešingai. LLRI reitingas yra suskirstytas pagal
keleta rodiklių grupų – geriausia savivaldybė gyventojui, investuotojui
ir savivaldybės valdymas. Atskira sritis Sveikata ir socialinė rūpyba
ir Švietimas. Gyventojui gera ta savivaldybė,
kuri užtikrina gyventojams galimybę rinktis komunalinių paslaugų teikėjus,
skatina konkurenciją, užtikrina efektyvų ir kokybišką švietimo bei transporto
paslaugų teikimą, gyventojo galimybę rinktis gydymo įstaigą. Taip pat geriau vertinama
ta savivaldybė, kurioje mažiau gyventojų gauna pašalpas, nedarbo lygis yra
žemesnis. Pagal šį vertinimą, tai Vilniaus rajono savivaldybė net nepatenka į
dešimtuką mažųjų savivaldybių ir randasi 21 vietoje nuo galo. Tad retoriškai
klausiu, ar ši savivaldybė, būdama 21 nuo galo, yra geriausiai valdoma
savivaldybė?
Skolos, statybos leidimai ir švietimas
Aišku, visada galima
„užmerkti akis į esmę“ ir girtis kad „lyginant su
kitomis savivaldybėmis efektyviausiai ir skaidriausiai valdomas turimas turtas
ir biudžetas, neišplečiama administracija, turima mažiausiai nuosavų
įmonių/įstaigų.“ Labiausiai Vilniaus rajono savivaldybės vadovybė mėgsta
girtis, kad neturi skolų. Žinoma, neturėt skolų gerai, tačiau šiuo atveju tai
greičiau liudija, kad savivaldybė neatlieka jokių reikšmingų investicijų, tad
ir skolų nėra. Pavyzdžiui reitingo viršūnėje esanti Vilniaus m. savivaldybė,
turi didžiausią skolą. O vat darželių ir mokyklų valstybine kalba poreikis
Vilniaus rajone yra labai didelis. Beje ir LLRI tyrime Švietimas
įvertintas prastai. Jei Vilniaus rajono savivaldybė bent kiek labaiu
pasistengtų atsižvelgti į šį poreikį, tai teigiamos migracijos rodikliai būtų
dar didesnį, kas neabejotinai pridėtų balų reitinge. Tačiau jei išduodamų
statybos leidimų skaičius ir toliau taip drąstiškai mažės, tai ir teigiama
migracija gali tapti neigiama. Su švietimu ir statybos leidimais paaiškinimas
čia yra gana paprastas – naujakūriai čia nepageidaujami, nes balsuoja ne taip
kaip reikia vietinei valdžiai.
Savivaldybės turtas ir administracija
Labai
abejotinas teiginys dėl neplečiamos administracijos ir efektyviai ir skaidriai
valdomo turto. Pačiame LLRI tyrime konstatuojama, kad Komunalinis ūkis
yra nefektyvus, o juk tai savivaldybės turtas. O apie personalijas ir
administraciją nebesiplėsiu, nes viską savo straipsnyje yra vaizdžiai išdėstęs
Tarybos narys Vaidas Augūnas[1].
Kalbant
apie valdymą, dar į akis krenta teiginys, apie „mažiausiai nuosavų
įmonių/įstaigų“. Tačiau tame pačiame tyrimo 65 psl. nurodoma, kad savivaldybė
turėjo daugiausiai jai ar jos įmonėms priklausančių pirčių, knygynų ir kt.
skaičių 2018 m. Pagal šį rodiklį net kelis kartus viršijo aplinkines
savivaldybes, tame tarpe ir Šalčininkų. Šiuo teiginiu nei kiek neabejojame, nes
puikiai mums yra žinomi atvejai, kai nunykstančios lenkų kalba ugdymo įstaigos
patalpas yra įkeldinamas kultūros centro padalinys, knygynas ar kitas
„kultūros“ objektas, tačiau jokiu būdu nebus įsileista ugdymo įstaigos
valstybine lietuvių kalba. Taip ir auga Vilniaus rajone „savivaldybės ar jos
įmonėms priklausančių pirčių, knygynų ir kt. skaičius“.
Investicijos ir plėtra
Vilniaus
r. savivaldybė taip pat nesibodija pasigirti, kad gavau aukštus įvertinimus už
investicijas ir plėtrą. Tačiau nutylimas faktas, kad Vilniaus r. savivaldybė
randasi prie Vilniaus m. savivaldybės, kuri už investicijas ir plėtrą gavo
beveik du kartus daugiau balų nei Klaipedos ir Kauno miestai. Jokia naujiena,
kad investuotojams Vilnius yra patraukliausias ir sutraukia daugiausiai
investicijų ateinančių į Lietuvą. Vilniaus r., kaip besiribojantis su Vilniaus
m. galėtų turėti iš to labai daug naudos. Bet situacija tokia, kad Vilniaus r.
pagal šį rodiklį yra 5-7 vietoje ir gerokai atsilieka nuo Klaipedos ir Kauno
rajonų savivaldybių. Vilniaus rajono savivaldybė, lyginant su Kauno ir
Klaipėdos rajonais, reikšmingai mažiau pritraukė investicijų. Vilniaus rajone
vienam gyventojui teko 2558 eurų, kai Kauno r. - 3181, o Klaipėdos r. - 4048
eurų.
Apibendrinant,
norėtusi pareikalauti Vilniaus rajono savivaldybės administracijos prisimti
politinę atsakomybę už prastėjančius valdymo rodiklius, nes kaip matyti jie
negerėja (kaip teigia pati savivaldybė). Siekiant išlaikyti politinę valdžią
stabdomas Vilniaus r. vystymas. Švietimo sektorius tai tiesiogiai jaučia, nes
tai yra ta sritis, kur per gyventojų deklaravimą, galiausiai daroma reikšminga
įtaka rinkimams (jų rezultatui).
Komentarai
Rašyti komentarą