Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Egzistencinė Lietuvos bėda - valdžios atitrūkimas nuo Tautos

Politinėje teorijoje seniai žinoma, kad valstybės egzistavimas yra statomas ant 3 ramsčių – teritorijos, valdžios ir tautos. Šį klausimą nuosekliai yra išdėstęs Mykolas Romeris, tarpukario Lietuvos politinis ir visuomeninis veikėjas, savo veikale „Valstybė“. Teritorija yra tas žemės lopinėlis, kuriame gyvena tam tikri žmonės (tauta-populus) ir kurioje veikia tik viena valdžia. Teritorijos svarba yra ta, kad apibrėžia tautą-populus, o taip pat nubrėžia valdžios ribas. Toje teritorijoje gali veikti tik viena valdžia, kuriai tauta paklūsta. Jei toje teritorijoje atsiranda kita konkuruojanti valdžia, tada turime reikalą su anarchija. Valdžia yra tas elementas, kuris kyla iš tautos ir kuri savo valdžią įgyvendina tos teritorijos ribose. Valdžia yra organizacinis organas, kuris yra būtinas tautai organizuojant savo gyvenimą. Valdžios ir tautos santykis yra pavaldinystės santykis, kai tauta paklūsta valdžiai. Tačiau tai nereikia suprasti siaurai. Be pavaldinio nebūtų valdovo, o be valdovo – pavaldinio. Tai yra santykis, be kurio nebūtų ir atitinkamo statuso. Šiuo atveju, tie valdžios ir tautos santykiai yra paremti tam tikrais motyvais, o tie motyvai lemia, kad pavaldinys elgiasi kaip pilietis, o valdžia rūpinasi pavaldiniais, juos gina ir saugo.
Visi šie valstybės sudedamieji elementai tarpusavyje yra glaudžiai susiję ir sąveikauja. Kaip ir kiekvienoje sistemoje, taip ir valstybėje (kaip didelėje ir sudėtingoje sistemoje) tas tarpusavio priklausomumas reiškia, kad vienam iš elementų sunykus ar kitam imant dominuoti, pusiausvyra sutrinka ir visa sistema gali išsibalansuoti, o galiausiai ir sunykti.
Žvilgtelėjus į Lietuvą dabar ir iš istorinės perspektyvos, kyla tokia mintis, kad egzistencinė Lietuvos problema yra valdžios arba plačiau imant – politinio „elito“ atitrūkimas nuo Tautos. Tas atitrūkimas gali būti įvairių formų, tačiau jo pasekmės galų gale visada būna labai skausmingos Tautai ir Lietuvos valstybei. Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės laikais, bajorija rūpindamasi savo interesais, sulenkėjo ir nutolo nuo savo pirminio prado. Kaip Mykolas Romeris rašo savo studijoje „Lietuva. Apie Lietuvių tautos atgimimą“, Lietuvių tauta skilo į lenkakalbę bajoriją ir „nuėjo“ palikdama už savęs valstietiją. Pasekmės to galų gale buvo tokios, kad Lietuvos valstybė smarkiai susitraukė, netekdama didelės teritorijos ir netgi buvo netekusi savo sostinės. To pasekmės Pietryčių Lietuvoje mes jaučiame iki šiol.
Dabar mes vėl susiduriame su egzistenciniu iššūkiu, kuomet dėl milžiniškos emigracijos, Lietuva vėl traukiasi. Tik šiuo atveju gyventojų skaičiumi. Jei tai nebus sustabdyta, apie pasekmes net baisu kalbėti... Guodžia tik tai, kad dabar ne XIX ar XX amžius ir tiesioginės grėsmės valstybės sienoms lyg ir nėra. Bet ir tokia paguoda menkai guodžia.
Nėra prasmės kartotis – emigracijos priežastys yra ne vien ekonominės. Socialinė ir pajamų nelygybė Lietuvoje yra pasiekusi katastrofinę ribą. Tai yra pagrindas kilti socialiniams neramumas, o tai yra tiesioginė grėsmė valstybės stabilumui. Liudija tai labai gerai įvykiai atskiruose pasaulio regionuose, ne išimtis yra ir Europa. Taip nutinka, kai valdžia pradeda labiau paisyti stambiojo kapitalo interesų, nei likusių žmonių. Kuomet nenorima kelti dirbantiesiems darbo užmokesčio, o kalbama apie būtinybę įsivežti pigesnės darbo jėgos, yra akivaizdu, nei akivaizdžiau, kad tautos likimas tokiems nerūpi. O taip elgtis ir taikstytis su tuo gali tik tas, kas yra akivaizdžiai atitrūkęs nuo tautos ir besijaučiąs esąs virš jos. Čia ir prasideda valstybės problemos, kuomet valdžia praranda ryšį su tauta, o tauta nebepasitiki tokia valdžia.
Tokioje valstybėje, kur „elitas“ nesiklauso tautos, bus sunku įgyvendinti kokias nors reformas, kad ir tas būtinas. Lietuvoje tai labai akivaizdu kalbant apie aukštųjų mokyklų reformą. Visų pirmą čia pasireiškė simptominė valdžios arogancija, kuomet šios reformos rengimo darbo grupėje dominavo verslo atstovai ir nebuvo nė vieno iš akademinės srities. Tai taip pat matyti ir iš Valstybės kontrolės ataskaitos, kuomet investicijos į aukštąjį mokslą buvo bevertės ir lauktos grąžos nedavė, nes ministerijų valdininkai kūrė iniciatyvas ir programas, kopijuodami vakarų valstybes, manydami, kad geriau žino ko reikia čia vietiniams mokslininkams, taip parodydami savo atitrūkimą nuo realybės. Pasekmės to – rezultatų nedavusios investicijos, o įsipareigojimų našta liks.
Kitas pavyzdys yra 2K projektas ir asmenvardžių rašybos klausimas Seime, kuomet yra ignoruojama bendrapartiečių pozicija ir beveik 70 tūkst. piliečių parašų bei konstitucinis imperatyvas tokį projektą svarstyti, taip pažeidžiant LR Konstitucijos 68 straipsnį.
Reziumuojant mintį, šioje vietoje mums vėl gali būti pavyzdžiu Estija ir jos naujoji Prezidentė Kersti Kaljulaid, į kurios žodžius galėtų įsiklausyti mūsų politinis „elitas“: „Negalima eiti pernelyg toli priekyje negu visuomenė pasiruošusi priimti ir tai yra raktas į kone kiekvieną prieštaringą politinį sprendimą. Taip, tu turi vesti, bet turi būti tikras, kad nepabėgi nuo visuomenės.”  Dėja, kaip ir LDK laikais taip ir dabar, panašu, kad mūsų politinis „elitas“ besirūpindamas investicijomis, politiniu įvaizdžiu ir integracija į pasaulines struktūras, pamiršo Tautą! Kadangi politikoje egzistuojančios rašytos ir nerašytos taisyklės sunkiai sudaro prielaidas politiniam „elitui“ atsinaujinti, gal tikrai vertėtų pagalvoti apie Lietuvos švedo Jono Ohmano siūlymą, „kad Seime negalima būtų išbūti daugiau negu, tarkime, 2 ar 3 kadencijas iš eilės“ , bent jau tiems kurie yra renkami pagal partijų sąrašus. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Geriau paminklas lenkui, nei lietuviui ...

Juzefas Pilsudskis tiek lietuviams, tiek lenkams gerai žinomas. Galima tik pavydėti, kai valstybėje atsiranda tokių asmenybių, kurios suvaidina lemiamą vaidmenį valstybės raidoje, jo nuopelnai Lenkijos valstybei yra neabejotini ir neginčijami. Tad nieko nuostabaus, kad tikriausiai kiekviename Lenkijos mieste ir miestelyje rasime J. Pilsudskio galvę ar aikštę, o ne retai ir paminklą ar bent paminklinę lentą. Nors Lenkijoje tuo metu J. Pilsudskį nemažai kas kritiškai vertino kaip valstybės veikėją, tačiau dabar turbūt tokių mes praktiškai nerasime. Verta pažymėti, kad ir dabar pačioje Lenkijoje dėl J. Pilsudskio veiklos karts nuo karto galima išgirsti tam tikrų nuo bendro vertinimo nukrypstančių nuomonių. Čia galima prisiminti vieno Lenkijos istoriko Zbigniewo Gluza  raginimą atsiprašyti Lietuvos už Vilniaus okupaciją 1920 m., arba kitą Lenkų istoriką Meteuszą Staroń , kuris teigia, kad „Želigovskio maištas“, tai iš esmės tie patys „žalieji žmogeliukai“, kuriuos V.Putinas panaudojo o...

Ir visgi … graži ta Pietryčių Lietuva !!!

Gegužės 8 dieną Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazijoje buvo įteikta Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ įsteigta Stanislovo Rapolionio premija Gražinai Landsbergienei už nuopelnus Pietryčių Lietuvos švietimui, kuri vadovaudama V.Landbergio fondui daug prisidėjo remdama Pietryčių Lietuvos lietuviškas mokyklas ir darželius. Renginio metu gimnazijos mokiniai atliko teatralizuotą vaidmenį „Ir akmenys kalba“ tarsi sakantį apie didžią ir gilią šio krašto istoriją, kurią mes menkai žinome ir pažįstame. Renginyje taip pat skambėjo Stanislovo Rapolionio sudarytos lietuviškos religinės giesmės. Stanislovas Rapolionis turi ypatingą reikšmę Pietryčių Lietuvai, tai yra tos žemės žmogus, vertęs Bibliją į lenkų ir lietuvių kalbas. Tai buvo pirmas lietuvis apsigynęs teologijos daktaro laipsnį protestantiškame universitete ir pirmasis Karaliaučiaus universiteto Teologijos katedros vedėju. Jo aštriu protu ir iškalba žavėjosi net pats M. Liuteris, o paskaitų mėgdavo klausytis ne tik Karaliausčiaus mi...

Kaip švietimo įstaigų tinklo pertvarka palies Pietryčių Lietuvos mokyklas?

Algimantas Masaitis, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ primininkas Gediminas Kazėnas, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ valdybos narys Vyriausybei patvirtinus naują švietimo įstaigų tinklo pertvarkymo kriterijus, siekiama naikinti mažas klases, kurios yra neefektyvios, žiūrint tiek iš viešųjų finansų naudojimo pusės, tiek dėl mokytojų kadrų kokybės pusės, tiek ir iš vaikų socializacijos pusės.  Šia reforma visų pirma siekiama stambinti klases. Klasėje nebegalės būti mažiau kaip 8 mokiniai, bus draudžiama formuoti jungtines 5 – 8 klases. Jungtinės klasės bus leidžiamos tik pradinėse mokyklose. Gimnazinėse III – IV klasėse mažiausias mokinių skaičius dar labiau didinamas iki 12 moksleivių. Taip pat įvedamas kriterijus gimnazijoms, kad jose nuo 2024 m. turi būti joje III klasėje turi būti nemažiau 21 moksleivio (nuo 2022 m. tai tik rekomendacija, o nuo 2026 m. kad gimnazijos III-klasių būtų nemažiau 31 moksleivio). Nesilaikant šių reikalavimų, tokios klasės nebūtų finansuojamos iš...