Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Krikščionio pareiga – būti savo šalies patriotu

Daug politologų ir apžvalgininkų Lietuvoje ir užsienyje teigia, kad tradicinės partijos išgyvena ideologinę krizę, ko pasekoje mes matome kylančius naujus politinius darinius ir veikėjus. Stebint pasaulio įvykius ir tradicinių partijų lyderių retoriką susidaro įspūdis, kad tradicinės partijos gyvena, kalbant ekonominiais terminais, produkto gyvavimo ciklo pabaigoje, nes nebesugeba prisitaikyti prie naujų realijų ir rinkėjai palengva nuo jų nusisuka. Anot prof. V. Radžvilo, klasikinę horizontaliąją politinę ideologiją kairė-dešinė keičia naujoji vertikalioji ideologija globalizmas-nacionalizmas.
Krikdemiškoji ideologija pastaruoju metu Lietuvoje patiria tam tikrą puolimą, prikišant jai radikalumą, atsilikimą ir aplamai tarsi yra nebesuderinama su šiandienine pasaulio realybe. Tai pastaruoju metu ypač išryškėjo tokiuose socialiniuose klausimuose, kaip šeimos politika, tautiškumas. Dažnai netgi galime rasti tokių teiginių, kuriuose tarsi iškapstoma problema ten, kur jos nėra. Pavyzdžiui prieš kurį laiką viename interneto portale pasirodė straipsnis apie konservatorių rinkėją, kuriame bandoma jį identifikuoti. Anot to autoriaus konservatorius jungia toks abstraktus dalykas kaip „Lietuvos interesas“. Straipsnyje taip pat kalbama apie „stiprėjančią „krikščioniškų vertybių“ demagogiją ir raginama kurti autentišką santykį su tikrąją Romos Katalikų Bažnyčia“ . Tokie teiginiai ir kelia daugiausia klausimų. Visų pirma demagogija yra tada, kai yra manipuliuojama ir sujaukiama visa sąmonės tvarka, ko pasekoje pradedama viskuo abejoti ir dvejoti, nebežinoma „kas yra kas“. Krikščionui, besivadovaujančiam krikščioniškuoju mokslu, tai neturėtų būti priimtina, o vidinės dvejonės, anot katalikiško mokymo, kyla iš silpno tikėjimo, kas yra piktojo veiklos pasekmė. Taigi, krikščionis katalikas turi būti fundamentalus ir nepasiduoti įvairiems reliatyvizmams, tai irgi yra jo pareiga, kylanti iš pareigos tikėti. Tad sunku yra suprasti, kas yra tas tikrasis autentiškas santykis su Romos Katalikų Bažnyčia: ar Lietuvos vyskupai, kunigai ir kiti katalikai, kovoje sovietmečiu už tikėjimą ir trispalvę nėra Romos Katalikų Bažnyčios dalis? Ar tie Lietuvos vyskupai ir kunigai griežtai pasisakantys už tradicinę šeimos sampratą, prieš abortus, už pareigą puoselėti savo tautines vertybes ir pan., nėra autentiškos Romos Katalikų Bažnyčios dalis? 
Panašiai yra ir su tuo „Lietuvos interesu“. Kai kada yra tikslinga vartoti abstrakčias sąvokas, siekiant išvengti ilgų aiškinimų ir nukrypimų nuo temos. Tačiau „Lietuvos intereso“ priešpastatymas krikdemiškoms vertybėms, yra visiškas nesusipratimas. Šioje vietoje neįmanoma neprisiminti prieš metus, Vasario 16-osios progą, per Marijos Radiją vestą kunigo Arnoldo Valkausko laidą „Katekizmo komentaras“, kurioje tas santykis ir buvo išaiškintas. Būtent, vadovaujantis Bažnyčios mokymu ir konkrečiai 4 Dievo įsakymu (kuris teigia „Gerbk savo Tėvą ir Motiną“), kiekvienam žmogui kyla pareiga savo Tėvynei - „Gerbk savo tėvą ir motiną, kad ilgai gyventumei krašte, kurį Viešpats, tavo Dievas, tau skiria“ (Iš 20, 12) . Pagarba Tėvui ir Motinai įpareigoja gerbti ir puoselėti viską, kas su jais susiję – gerbti jų tradicijas, gerbti jų kalbą, gerbti jų palikimą, jų žemę. Kaip toje laidoje sakė kun. A.Valkauskas – Tėvynę gauname kaip Tėvų žemę! Kaip tokiu atveju tikras Krikščionis gali negerbti ir nesirūpinti tuo ką mūsų tėvai ir proseneliai taip saugojo ir puoselėjo? Tikras katalikas pirmiausia turi mylėti Dievą, o jei jis myli Dievą, tai jis taip pat turi gerbti ir mylėti savo Tėvus, su visomis iš to kylančiomis pareigomis. Ar tai nėra pats tikriausias Lietuvos interesas ir pats tikriausias patriotiškumas?
Katalikybė tai yra tam tikras gyvenimo būdas, paremtas sveiku protu ir suvokiant, kad žmogus nėra pasaulio centras, kad nėra atsakingas tik prieš save patį. Todėl krikdemiškoji ideologija lengvai atranda savo vietą įvairiuose socialiniuose pjūviuose. Taip ji savo vietą rado kapitalizmo plėtros užuomazgose, kuomet smarkiai augo socialinė atskirtis. Taip ji rado savo vietą ir Rytų ir Vidurio Europoje, kur buvo aktualūs tautiniai ir religiniai klausimai.
Tarpukario Lietuvoje krikdemiškoji ideologija suvaidino įpatingą vaidmenį valstybės raidoje ir padėjo pamatus kurtis tvariai socialinei ir ekonominei santvarkai. Čia užtenka paminėti Krupavičiaus įvykdytą žemės reformą, padėjusią pagrindus tvariai kaimo bendruomenei kurtis, kas šiuo metu atitiktų smulkaus ir vidutinio verslo plėtrai, kas visuotinai pripažįstama, kad yra pilietinės visuomenės ir demokratijos pagrindas. Taip pat V.Jurgutis, dvasininkas, Lietuvos banko pirmininkas, sukūrė Lietuvos monetarinę politiką, kas leido litui būti viena stabiliausių to metų valiutų ir padėjo minimizuoti Didžiosios depresijos padarinius ir poveikį Lietuvos ūkiui. Kaip rašo V.Valiušaitis, būtent krikdemiškoji mintis leido tuometinei Lietuvai subalansuoti socialinę ir ekonominę politikas ir per tuos 20 metų padėjo tokius pagrindus tolesnei valstybės ir tautos raidai , kuri sugebėjo ištverti sekančius 50 metų nelaisvės ir priespaudos, bei atrasti jėgų atgimti. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Geriau paminklas lenkui, nei lietuviui ...

Juzefas Pilsudskis tiek lietuviams, tiek lenkams gerai žinomas. Galima tik pavydėti, kai valstybėje atsiranda tokių asmenybių, kurios suvaidina lemiamą vaidmenį valstybės raidoje, jo nuopelnai Lenkijos valstybei yra neabejotini ir neginčijami. Tad nieko nuostabaus, kad tikriausiai kiekviename Lenkijos mieste ir miestelyje rasime J. Pilsudskio galvę ar aikštę, o ne retai ir paminklą ar bent paminklinę lentą. Nors Lenkijoje tuo metu J. Pilsudskį nemažai kas kritiškai vertino kaip valstybės veikėją, tačiau dabar turbūt tokių mes praktiškai nerasime. Verta pažymėti, kad ir dabar pačioje Lenkijoje dėl J. Pilsudskio veiklos karts nuo karto galima išgirsti tam tikrų nuo bendro vertinimo nukrypstančių nuomonių. Čia galima prisiminti vieno Lenkijos istoriko Zbigniewo Gluza  raginimą atsiprašyti Lietuvos už Vilniaus okupaciją 1920 m., arba kitą Lenkų istoriką Meteuszą Staroń , kuris teigia, kad „Želigovskio maištas“, tai iš esmės tie patys „žalieji žmogeliukai“, kuriuos V.Putinas panaudojo o...

Ir visgi … graži ta Pietryčių Lietuva !!!

Gegužės 8 dieną Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazijoje buvo įteikta Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ įsteigta Stanislovo Rapolionio premija Gražinai Landsbergienei už nuopelnus Pietryčių Lietuvos švietimui, kuri vadovaudama V.Landbergio fondui daug prisidėjo remdama Pietryčių Lietuvos lietuviškas mokyklas ir darželius. Renginio metu gimnazijos mokiniai atliko teatralizuotą vaidmenį „Ir akmenys kalba“ tarsi sakantį apie didžią ir gilią šio krašto istoriją, kurią mes menkai žinome ir pažįstame. Renginyje taip pat skambėjo Stanislovo Rapolionio sudarytos lietuviškos religinės giesmės. Stanislovas Rapolionis turi ypatingą reikšmę Pietryčių Lietuvai, tai yra tos žemės žmogus, vertęs Bibliją į lenkų ir lietuvių kalbas. Tai buvo pirmas lietuvis apsigynęs teologijos daktaro laipsnį protestantiškame universitete ir pirmasis Karaliaučiaus universiteto Teologijos katedros vedėju. Jo aštriu protu ir iškalba žavėjosi net pats M. Liuteris, o paskaitų mėgdavo klausytis ne tik Karaliausčiaus mi...

Kaip švietimo įstaigų tinklo pertvarka palies Pietryčių Lietuvos mokyklas?

Algimantas Masaitis, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ primininkas Gediminas Kazėnas, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ valdybos narys Vyriausybei patvirtinus naują švietimo įstaigų tinklo pertvarkymo kriterijus, siekiama naikinti mažas klases, kurios yra neefektyvios, žiūrint tiek iš viešųjų finansų naudojimo pusės, tiek dėl mokytojų kadrų kokybės pusės, tiek ir iš vaikų socializacijos pusės.  Šia reforma visų pirma siekiama stambinti klases. Klasėje nebegalės būti mažiau kaip 8 mokiniai, bus draudžiama formuoti jungtines 5 – 8 klases. Jungtinės klasės bus leidžiamos tik pradinėse mokyklose. Gimnazinėse III – IV klasėse mažiausias mokinių skaičius dar labiau didinamas iki 12 moksleivių. Taip pat įvedamas kriterijus gimnazijoms, kad jose nuo 2024 m. turi būti joje III klasėje turi būti nemažiau 21 moksleivio (nuo 2022 m. tai tik rekomendacija, o nuo 2026 m. kad gimnazijos III-klasių būtų nemažiau 31 moksleivio). Nesilaikant šių reikalavimų, tokios klasės nebūtų finansuojamos iš...