Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Dėl tiesioginių seniūnų rinkimų. Požiūris iš Vilniaus rajono

Neseniai pas mus kilo diskusijos dėl tiesioginių seniūnų rinkimų. Tai esą turėtų labiau savivaldą priartinti prie žmonių, o pačius žmones labiau įtraukti į savivaldą. Tai būtų labai sveikintinas dalykas. Dauguma viešojo administravimo specialistų sako, kad per mažos savivaldybės tampa neefektyvios, per brangios ir pan. Čia iš esmės galima sakyti, kad grįžtama prie klausimo dėl savivaldybių dydžio, kad jos per didelės ir pan. Giliau žvelgiant į problematiką, matyti, kad tolesnis jos nagrinėjimas veda prie Lietuvos regioninio-administracinio suskirstymo reformos reikalų, kurie kaip žinia yra sustoję. Buvo bandyta šią įsisenėjusią problemą spręsti A. Kubiliaus vyriausybėje, tačiau buvo pradėta, bet vėliau dėl koalicijos partnerių pasipriešinimo – sustota. Žinoma Lietuvoje seniūnijos yra per mažos, kad galėtų funkcionuoti, kaip atskiri savivaldos vienetai, bet keletą jų apjungus, jau galėtų būti kažkas panašaus. Pavyzdžiui Lenkijoje, Punsko savivaldybėje gyvena nepilni 5 tūkst. gyventojų, kuri turi savo renkamą savivaldybės tarybą iš 14 asmenų ir savivaldybės administraciją, kuri yra kelis kartus mažesnė už vidutinišką Lietuvos savivaldybės administraciją ir tokiu atveju iš esmės nebereikia seniūnijų, kaip filialų atskiruose savivaldybės teritorijos taškuose.
Tačiau šis komentaras ne apie tai, o apie premjero A. Butkevičiaus teiginį, kad seniūnų skyrime dalyvauja ir vietos bendruomenės. Pažvelgsiu į tai iš Vilniaus rajono pusės. Teiginys nėra neteisingas, tačiau ir nėra visiškai atspindintis realybę. Visų pirmą norisi atkreipti dėmesį į tai, kad Vietos savivaldos įstatyme, 31 str. 4 d. bendruomenių atstovai yra įvardinti kaip seniūnaičiai. Tai reiškia, kad tam tikroje vietovėje gali būti susikūrusi aktyvių žmonių bendruomenė, siekianti keisti ir gerinti esamą padėtį, tačiau tai negarantuoja jos įtraukimo į Vietos savivaldos įstatyme numatytų funkcijų įgyvendinimą. Tuo tarpu seniūnaičiai nors ir veikdami visuomeniniais pagrindais (nors pagal įstatymą, už tam tikras išlaidas jiems gali būti kompensuojama!), įgyja atitinkamos apimties realią įtaką renkant seniūnus. Čia iš karto prasideda visas įdomumas. Galima sakyti, kad rinkimai yra rinkimai ir jeigu neišrinko jūsų formaliai įsteigtos bendruomenės atstovo seniūnaičiu, reiškia patys kalti esate. Tenka sutikti, tačiau čia yra tik dalis tiesos. Demokratija yra demokratija, o apie tai kaip demokratiškai yra vykdomi rinkimai Vilniaus rajone jau esu rašęs „Lietuvos žinių“ 2014-09-05 ir 2015-03-06 dienos komentaruose. Esmė čia manyčiau yra tame, kad įstatyme yra numatyti tik bendrieji seniūnaičių rinkimų principai, tuo tarpu visos kitos detalės yra paliekamos neapibrėžtos. Nemažai Lietuvos savivaldybių yra pasitvirtinusios seniūnaičių rinkimo tvarkos aprašus. Tuo tarpu Vilniaus raj. savivaldybėje tokio aprašo nėra ir seniūnaičių rinkimai čia vyskta pagal labai „aptakias“ taisykles, tik nurodoma, kad reikia laikytis Vietos savivaldos įstatymo nustatytos seniūnaičių rinkimų tvarkos. Deja, Vietos savivaldos įstatyme įvardytos rinkiminės nuostatos yra tik rinkimų organizavimo principai, o ne detaliai nustatyta tvarka. Todėl jei vyksta tiesioginiai rinkimai, juos galima organizuoti darbo dienomis ir valandomis, kuomet, visa taip vadinkim, „vidurinioji klasė“ dirba ir dalyvauti negali, o dalyvauja pensininkai ir kiti asmenys... Jei pasirenkamas kitas būdas ir vykdoma apklausa, kur pagal įstatymą nustatyta, kad gali būti gyventojų apklausa apklausos dalyvių būstuose arba atrankinė gyventojų apklausa apklausos dalyvių būstuose, tai vėlgi, nesant aprašui, kas seniūnams sutrukdys tas apklausas vykdyti selektyviai arba tuo laiku, kai kiti žmonės dirba. Tokiu būdu yra įtakojami galutiniai rinkimų rezultatai. Didžiausia problema yra seniūnaičių rinkimų paskelbimas. Jei būtų žinoma data ir laikas, dar būtų galima kažką pasiplanuoti. Tačiau dažniausiai tokie skelbimai būna seniūnijos skelbimų lentoje, savivaldybės tinklapyje ir kur nors prie vietinės parduotuvėlės ar stotelės. Todėl nenuostabu, kad dauguma, o ypač čia gyvenantys lietuviai, apie įvykusius rinkimus net nesužino. Galima paklausti, kodėl tokia informacija negali būti siunčiama elektroniniame naujienlaikraštyje, kurį galima užsiprenumeruoti savivaldybės internetiniame tinklapyje. Galų gale, nesunku būtų tokią informaciją išsiuntinėti elektroniniu paštu vietos bendruomenėms, kurios yra skelbiamos savivaldybės internetiniame tinklapyje, t. y. jos yra žinomos. Atsakymas yra paprastas, apie tai sužino tie kas turi sužinoti, tam kad viskas praeitų kuo tyliau ir nebūtų papildomų rinkiminių intrigų. Jei, kažkokiu būdu, atsitinka taip, kad neparankūs asmenys sužino apie tokių rinkimų datą, tai kaip jau minėjau, sužino atsitiktinai ir dažniausiai per vėlai, kad kažką pakeisti.
Taip Vilniaus rajone yra renkamai seniūnaičiai, kurie daugeliu atvejų neatstovauja vietos bendruomenės, o yra seniūnų „akys ir ausys“ toje vietovėje. Vėliau tokie seniūnaičiai dalyvauja komisijose, renkančiuose seniūnus. Kodėl tai turi reikšmės? Ogi todėl, kad tame pačiame Vietos savivaldos įstatyme, viena iš seniūnų funkcijų yra padėti organizuoti Prezidento, Seimo, Europos Parlamento ir savivaldos rinkimus bei referendumus (32 str. 2 d. 13 p.). Ir kaip mes žinome, jie tą funkciją atlieka nepriekaištingai. Ir taip mes turime uždarą ratą, kuris tarnauja vienai politinei partijai, kuri visomis išgalėmis stengiasi išsilaikyti valdžioje. Tikiuosi visus taškus ant „i“ sudėliojau …. 

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Geriau paminklas lenkui, nei lietuviui ...

Juzefas Pilsudskis tiek lietuviams, tiek lenkams gerai žinomas. Galima tik pavydėti, kai valstybėje atsiranda tokių asmenybių, kurios suvaidina lemiamą vaidmenį valstybės raidoje, jo nuopelnai Lenkijos valstybei yra neabejotini ir neginčijami. Tad nieko nuostabaus, kad tikriausiai kiekviename Lenkijos mieste ir miestelyje rasime J. Pilsudskio galvę ar aikštę, o ne retai ir paminklą ar bent paminklinę lentą. Nors Lenkijoje tuo metu J. Pilsudskį nemažai kas kritiškai vertino kaip valstybės veikėją, tačiau dabar turbūt tokių mes praktiškai nerasime. Verta pažymėti, kad ir dabar pačioje Lenkijoje dėl J. Pilsudskio veiklos karts nuo karto galima išgirsti tam tikrų nuo bendro vertinimo nukrypstančių nuomonių. Čia galima prisiminti vieno Lenkijos istoriko Zbigniewo Gluza  raginimą atsiprašyti Lietuvos už Vilniaus okupaciją 1920 m., arba kitą Lenkų istoriką Meteuszą Staroń , kuris teigia, kad „Želigovskio maištas“, tai iš esmės tie patys „žalieji žmogeliukai“, kuriuos V.Putinas panaudojo o...

Ir visgi … graži ta Pietryčių Lietuva !!!

Gegužės 8 dieną Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazijoje buvo įteikta Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ įsteigta Stanislovo Rapolionio premija Gražinai Landsbergienei už nuopelnus Pietryčių Lietuvos švietimui, kuri vadovaudama V.Landbergio fondui daug prisidėjo remdama Pietryčių Lietuvos lietuviškas mokyklas ir darželius. Renginio metu gimnazijos mokiniai atliko teatralizuotą vaidmenį „Ir akmenys kalba“ tarsi sakantį apie didžią ir gilią šio krašto istoriją, kurią mes menkai žinome ir pažįstame. Renginyje taip pat skambėjo Stanislovo Rapolionio sudarytos lietuviškos religinės giesmės. Stanislovas Rapolionis turi ypatingą reikšmę Pietryčių Lietuvai, tai yra tos žemės žmogus, vertęs Bibliją į lenkų ir lietuvių kalbas. Tai buvo pirmas lietuvis apsigynęs teologijos daktaro laipsnį protestantiškame universitete ir pirmasis Karaliaučiaus universiteto Teologijos katedros vedėju. Jo aštriu protu ir iškalba žavėjosi net pats M. Liuteris, o paskaitų mėgdavo klausytis ne tik Karaliausčiaus mi...

Kaip švietimo įstaigų tinklo pertvarka palies Pietryčių Lietuvos mokyklas?

Algimantas Masaitis, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ primininkas Gediminas Kazėnas, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ valdybos narys Vyriausybei patvirtinus naują švietimo įstaigų tinklo pertvarkymo kriterijus, siekiama naikinti mažas klases, kurios yra neefektyvios, žiūrint tiek iš viešųjų finansų naudojimo pusės, tiek dėl mokytojų kadrų kokybės pusės, tiek ir iš vaikų socializacijos pusės.  Šia reforma visų pirma siekiama stambinti klases. Klasėje nebegalės būti mažiau kaip 8 mokiniai, bus draudžiama formuoti jungtines 5 – 8 klases. Jungtinės klasės bus leidžiamos tik pradinėse mokyklose. Gimnazinėse III – IV klasėse mažiausias mokinių skaičius dar labiau didinamas iki 12 moksleivių. Taip pat įvedamas kriterijus gimnazijoms, kad jose nuo 2024 m. turi būti joje III klasėje turi būti nemažiau 21 moksleivio (nuo 2022 m. tai tik rekomendacija, o nuo 2026 m. kad gimnazijos III-klasių būtų nemažiau 31 moksleivio). Nesilaikant šių reikalavimų, tokios klasės nebūtų finansuojamos iš...