Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Vilniaus rajono savivaldybė stokoja ambicijų. II dalis.

 Tęsiame, panašių savivaldybių, tiek gyventojų skaičiumi, tiek ir geografine specifika (abi žiedinės savivaldybės), palyginimą. Šį karta apie dviračių takus. Kodėl tai svarbu?

Šiuo metu Europos Sąjungoje (ES) didelis dėmesys yra skiriamas judumo politikai, tam yra numatomas ir finansavimas iš ES investicinių fondų !!! Tai ne tik „žaliosios“ politikos dalis, kuria yra mažinama automobilių daroma tarša, mažinami kamščiai miestuose ir netgi taupomas kelionės laikas, bet taip pat prisideda ir prie visuomenės sveikatingumo didinimo. Kaip pateikiama esinvesticijos.lt portale, Lietuvai 2014 – 2020 m. pagal priemonę „Darnaus judumo sistemų kūrimas“ buvo skirta virš 1 mln. eurų ir nereikalaujama jokio kofinansavimo !!!

Kai kuriose Europos šalyse dviračiai yra ypač populiari transporto priemonė, čia visų pirmą pagalvojame apie Olandiją, Skandinavijos šalis, Šveicariją. Dviratis yra ne tik ekologiška transporto priemonė, bet puiki laisvalaikio praleidimo priemonė, daranti įtaką žmonių savijautai ir sveikatingumui. Dviračių paklausa Europoje labai auga ir prognozuojama, kad nuo dabar parduodamų 20 mln. vnt, 2030 m. bus parduodama 30 mln. dviračių[1]. Kad Lietuvoje dviračiai darosi vis populiaresnė transporto priemonė ir jų paklausa auga irgi akivaizdu, o prekybininkai teigia nepamenantys tokios dviračių paklausos[2].  

Vilniaus rajono savivaldybė pagrįstai didžiuojasi esamais kultūros objektais. Jų čia šiai dienai sutvarkytų ir parengtų turistams yra nemažai. Tačiau kita bėda, kad visi šie objektai, neturint nuosavo automobilio praktiškai sunkiai pasiekiami. Todėl ir jų lankymas nėra intensyvus. Net neabejoju, kad išplėtojus dviračių takų tinklą Vilniaus rajone, šių objektų lankymas gerokai padidėtų. Tai labai pagyvintų savaitgalinį, šeimyninį vilniečių turizmą į Vilniaus rajoną ir čia esančius turistinius ir kultūrinius objektus ir miestiečiai savaitgaliais mielai su šeimomis patrauktų dviračiais į aplink Vilnių esančias vietoves. Nauda būtų visokeriopa: suaktyvėtų Vilniaus rajono paslaugų sektorius (barai, kavinės, smulkūs prekybiniai taškai), kurtusi naujos darbo vietos, didėtų iš to pajamos į Vilniaus rajono savivaldybės biudžetą, galiausiai didėtų visuomenės darnus judumas ir sveikatingumas. Kad tai yra ypač aktualu, parodė karantinas ir jo metu išaugusi dviračių paklausa. Galiausiai taip būtų dar vienoje plotmėje išnaudotas sostinės kaimynystės potencialas, dėl ko Vilniaus rajono savivaldybė ne kartą yra sulaukusi pagrįstos kritikos.

Ką gi šiuo metu mes turime Vilniaus rajone. Gerai perkratęs savo atmintį galiu išvardinti tik kelis dviračių takus, kurie jungia su Vilniaus miestu: tai einantis palei plentą iš Vilniaus į Nemenčinę (bet jis yra įrengtas Lietuvos automobilių kelių direkcijos) ir kiti – iš Didžiosios Riešės ir nuo Bendorių į Vilnių. Pagal man iš Vilniaus r. savivaldybės administracijos pateiktą informaciją, šiuo metu įrengti dviračių takus numatoma Nemenčinės miestelyje, Pagiriuose ir vienas vienintelis esmingai reikšmingas objektas, tai parengtas planas jungiantis Rukainius su Medininkais, kuriam įgyvendinti dabar ieškoma finansavimo. Bus taip pat vystomi pėsčiųjų takai Juodšiliuose, Maišiagaloje, kuriais matyt taip pat bus galima naudotis ir dviratininkams. O juk būtų visai nieko, jei vilniečiai tuo taku pro Bendorius galėtų toliau nuvykti iki Maišiagalos, į Juzefo Obrembskio muziejų ir po to gal užsinorėtų ir papietauti „Grafo Dvaro“ kavinėje... Taigi, faktiškai Vilniaus rajone nėra jokios aktyvaus laisvalaikio praleidimo infrastruktūros, išskyrus tas vietas, kurios sukurtos Neries regioninio parko. O ir prie tų, kad jas aplankyti, saugiai gali nuvykti tik automobiliu.

Paanalizavus Vilniaus rajono savivaldybės neseniai patvirtintą strateginės veiklos planą (SVP) 2021 – 2023 metams matyti, kad šiai didelį potencialą turinčiai krypčiai plėtoti nėra praktiškai skiriama jokio dėmesio.  Nors SVP, Susisiekimo ir gatvių apšvietimo infrastruktūros gerinimo programoje ir yra užsiminta apie dviratininkus ir netgi 03.01.04 uždavinys pavadintas „Sudaryti saugias sąlygas rajono keliuose, miestelių bei kaimų gatvėse pėstiesiems ir dviratininkams“, tačiau pasižiūrėjus tikslų, uždavinių ir priemonių išlaidų suvestinę, akivaizdžiai matyti, kad dviračių takai čia nėra minimi.

Palyginkime su Kauno rajonu. Kauno rajono savivaldybės patvirtintoje SVP, Kelių priežiūros ir viešojo transporto paslaugų įgyvendinimo programoje aiškiai yra išskirtas uždavinys „Įrengti darnaus judumo sistemų funkcionavimui būtiną fizinę ir intelektinę infrastruktūrą“ ir numatyta priemonė „Vystyti pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūrą“ ir pagal šią priemonę numatyta kasmet nuo 2021 iki 2023 metų įrengti po 3 kilometrus naujų pėsčiųjų ir dviračių takų, tam kasmet skiriant apie 250 tūkst. Eurų. Taip pat kasmet numatoma atnaujinti po 2 kilometrus jau esamų pėsčiųjų ir dviračių takų.

Apibendrinant. Grubiai skaičiuojant, Kauno rajono savivaldybė per tą laikotarpį parengia naudojimui apie 15 km. pėsčiųjų ir dviračių takų, tuo tarpu Vilniaus rajono SVP išlaidų suvestinėje apie dviračių takus net nėra užsiminta (tik šaligalvių ir apšvietimo įrengimas). Išraiškingiausias faktas turbūt yra kad, kai Kauno rajono savivaldybė darnaus judumo skatinimą yra išsikėlusi kaip atskirą uždavinį, tai Vilniaus rajono savivaldybės SVP net žodžio „judumas“ nerasta !!! Žodis „dviračių“ yra pavartotas tik 2 kartus. Manyčiau šių faktų pakanka, kad matytume, kad Vilniaus rajono vadovybė neturi jokios vizijos, kaip turėtų atrodyti rajono kultūrinis ir socialinis gyvenimas ateityje. Visas ligšiolinis muziejų ir etatų juose steigimas, kuomet nėra numatyta veiklos plėtros pritraukiant daugiau lankytojų, nekuria pridėtinės vertės ir tarnauja greičiausiai tik įdarbinant „savus“. O gal čia kaip tik to ir siekiama – toliau gyventi užsidarius savame gete ir bet kokia kaina išlikti valdžioje. Nes normalioje vakarų valstybėje seniai būtų nutiesti dviračių takai iš Vilniaus į Maišiagalą, Dūkštas (ir toliau į Kernavę), Medininkus, Lavoriškes, Jašiūnų dvarą.

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Geriau paminklas lenkui, nei lietuviui ...

Juzefas Pilsudskis tiek lietuviams, tiek lenkams gerai žinomas. Galima tik pavydėti, kai valstybėje atsiranda tokių asmenybių, kurios suvaidina lemiamą vaidmenį valstybės raidoje, jo nuopelnai Lenkijos valstybei yra neabejotini ir neginčijami. Tad nieko nuostabaus, kad tikriausiai kiekviename Lenkijos mieste ir miestelyje rasime J. Pilsudskio galvę ar aikštę, o ne retai ir paminklą ar bent paminklinę lentą. Nors Lenkijoje tuo metu J. Pilsudskį nemažai kas kritiškai vertino kaip valstybės veikėją, tačiau dabar turbūt tokių mes praktiškai nerasime. Verta pažymėti, kad ir dabar pačioje Lenkijoje dėl J. Pilsudskio veiklos karts nuo karto galima išgirsti tam tikrų nuo bendro vertinimo nukrypstančių nuomonių. Čia galima prisiminti vieno Lenkijos istoriko Zbigniewo Gluza  raginimą atsiprašyti Lietuvos už Vilniaus okupaciją 1920 m., arba kitą Lenkų istoriką Meteuszą Staroń , kuris teigia, kad „Želigovskio maištas“, tai iš esmės tie patys „žalieji žmogeliukai“, kuriuos V.Putinas panaudojo o...

Ir visgi … graži ta Pietryčių Lietuva !!!

Gegužės 8 dieną Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazijoje buvo įteikta Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ įsteigta Stanislovo Rapolionio premija Gražinai Landsbergienei už nuopelnus Pietryčių Lietuvos švietimui, kuri vadovaudama V.Landbergio fondui daug prisidėjo remdama Pietryčių Lietuvos lietuviškas mokyklas ir darželius. Renginio metu gimnazijos mokiniai atliko teatralizuotą vaidmenį „Ir akmenys kalba“ tarsi sakantį apie didžią ir gilią šio krašto istoriją, kurią mes menkai žinome ir pažįstame. Renginyje taip pat skambėjo Stanislovo Rapolionio sudarytos lietuviškos religinės giesmės. Stanislovas Rapolionis turi ypatingą reikšmę Pietryčių Lietuvai, tai yra tos žemės žmogus, vertęs Bibliją į lenkų ir lietuvių kalbas. Tai buvo pirmas lietuvis apsigynęs teologijos daktaro laipsnį protestantiškame universitete ir pirmasis Karaliaučiaus universiteto Teologijos katedros vedėju. Jo aštriu protu ir iškalba žavėjosi net pats M. Liuteris, o paskaitų mėgdavo klausytis ne tik Karaliausčiaus mi...

Kaip švietimo įstaigų tinklo pertvarka palies Pietryčių Lietuvos mokyklas?

Algimantas Masaitis, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ primininkas Gediminas Kazėnas, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ valdybos narys Vyriausybei patvirtinus naują švietimo įstaigų tinklo pertvarkymo kriterijus, siekiama naikinti mažas klases, kurios yra neefektyvios, žiūrint tiek iš viešųjų finansų naudojimo pusės, tiek dėl mokytojų kadrų kokybės pusės, tiek ir iš vaikų socializacijos pusės.  Šia reforma visų pirma siekiama stambinti klases. Klasėje nebegalės būti mažiau kaip 8 mokiniai, bus draudžiama formuoti jungtines 5 – 8 klases. Jungtinės klasės bus leidžiamos tik pradinėse mokyklose. Gimnazinėse III – IV klasėse mažiausias mokinių skaičius dar labiau didinamas iki 12 moksleivių. Taip pat įvedamas kriterijus gimnazijoms, kad jose nuo 2024 m. turi būti joje III klasėje turi būti nemažiau 21 moksleivio (nuo 2022 m. tai tik rekomendacija, o nuo 2026 m. kad gimnazijos III-klasių būtų nemažiau 31 moksleivio). Nesilaikant šių reikalavimų, tokios klasės nebūtų finansuojamos iš...