Praleisti ir pereiti prie pagrindinio turinio

Įžvalgos dėl TVP Wilno likimo

Gerai pamenu, kaip ir kokią datą buvo organizuotas TVP Wilno atidarymas, kokios buvo žinutės siunčiamos iš TVP tuometinio vadovo (akcentavo, kad projektą finansuoja Lenkijos valstybė, o tai rodo strateginę reikšmę). Tai įvyko 2019 m. rugsėjo 17 d. Data buvo pasirinkta labai simbolinė t.y. tą dieną kai Lenkijoje yra minima, kaip Sovietų Rusijos įsiveržimo į Rytų Lenkiją data, ko pasekoja Lenkija neteko savo rytinių ženių ir kaip valstybė krito ir nustojo. 

Tuo metu Lietuvoje jau buvo pakankamai žiniasklaidos priemonių lenkų kalba ir buvo retransliuojama TVP Polonia ir keletą kitų kanalų. Mano nuomone, pats šio kanalo atsiradimas buvo klaida. O dabartinis visas „sujudimas“ rodo, kad tai neatnešė jokio stabilumo ar pridėtinės vertės Lietuvos informacinei erdvei, o tik įnešė naujų įtampos taškų ir sukūrė dirbtinių konfliktų. Turime pakankamai savo žiniasklaidos, informacija lenkų kalba yra/buvo lengvai prieinama, todėl poreikis kurti atskirą kanalą nebuvo grindžiamas jokia realia spraga. Dabartinė diskusija dėl finansavimo mažinimo tik dar labiau išryškina ir sustiprina įspūdį, kad TVP Wilno nėra natūrali žiniasklaidos iniciatyva, o politinis projektas

Dabar kyla nemažas sujudimas dėl planuojamo TVP Wilno biudžeto mažinimo. Pradėta rinkti parašai peticijai, kur skirta Lietuvos užsienio reikalų ministerijai ir Lenkijos ambasadai Lietuvoje. 

Kas mane labiausiai liūdina šioje situacijoje, kad yra reali rizika, kad vėliau visa finansinė našta gali būti perkelta Lietuvai (tokių balsų jau pasigirsta !!!). Dabar viešojoje erdvėje yra „užsukta“ nuomonė, koks jis reikalingas lenkų bendruomenei, kaip reikia šio kanalo ir pan. Tad Lenkijai atsisakius toliau finansuoti (ar smarkiai sumažinus finansavimą), bus pasiūlyta visą finansinę naštą prisiimti Lietuvai motyvuojant, kad tai esą „Lietuvos interesas“. Tokiu atveju atsidurtume situacijoje, kai turime mokėti už projektą, kuris neatitinka mūsų pačių informacinės politikos ir saugumo interesų. 

Kokios rizikos ir iššūkiai

- Politinis jautrumas: Tokie projektai gali būti vertinami kaip kultūrinės diplomatijos priemonė, bet kartu kelti diskusijų dėl informacinės įtakos.

- Finansavimas: Kanalą finansuoja Lenkijos Užsienio reikalų ministerija, todėl kyla klausimų dėl nepriklausomumo.

- Auditorija: Nors kanalas skirtas Lietuvos lenkams, jis taip pat siekia pritraukti lietuvių žiūrovus, kas gali būti sudėtinga dėl kalbos barjero. Pradžioje jo translaivimas apsiribojo Pietryčių Lietuva (apėmė apie 21 proc. šalies gyventojų), dabar įrengus daugiau televizijos siųstuvų ir išplėtus retransliacijų aprėptį minėtos programos dabar gali būti nemokamai priimamos per anteną 66 proc. Lietuvos teritorijos, kurioje gyvena 70 proc. šalies gyventojų.

Turime nepamiršti ir istorinio konteksto. Lietuvos ir Lenkijos istorinis naratyvas ne visada sutampa: turime skirtingus akcentus, skirtingą patirtį ir savo jautrumus. Todėl nacionalinio saugumo požiūriu toks kanalas, kuriame gali dominuoti kitai valstybei palankus naratyvas, nėra palankus Lietuvai. Informacinis suverenitetas nėra abstrakti sąvoka – tai būtina valstybės saugumo dalis.

Įdomu ir tai, kaip į šią situaciją reaguoja Lenkijos ambasada Vilniuje. Ambasada viešai akcentuoja, kad TVP Wilno yra „svarbus kanalas“, o jo transliavimas Lietuvoje vyksta „bendradarbiaujant su Lietuvos puse“. Kitaip tariant, projektas pristatomas kaip Lenkijos visuomeninės televizijos dalis, transliuojama Lietuvoje. Būtent tai ir kelia klausimą: jei tai yra Lenkijos visuomeninis projektas, kodėl jis turėtų tapti Lietuvos finansine ir politine atsakomybe?

Užuot stiprinę savo medijų atsparumą, esame įtraukiami į dar vieną konfliktą, kurio galėjome išvengti. Mūsų informacinė erdvė yra pernelyg svarbi, kad joje būtų eksperimentuojama svetimais politiniais projektais, turinčiais ilgalaikių pasekmių.


Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Ir visgi … graži ta Pietryčių Lietuva !!!

Gegužės 8 dieną Eišiškių Stanislovo Rapolionio gimnazijoje buvo įteikta Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ įsteigta Stanislovo Rapolionio premija Gražinai Landsbergienei už nuopelnus Pietryčių Lietuvos švietimui, kuri vadovaudama V.Landbergio fondui daug prisidėjo remdama Pietryčių Lietuvos lietuviškas mokyklas ir darželius. Renginio metu gimnazijos mokiniai atliko teatralizuotą vaidmenį „Ir akmenys kalba“ tarsi sakantį apie didžią ir gilią šio krašto istoriją, kurią mes menkai žinome ir pažįstame. Renginyje taip pat skambėjo Stanislovo Rapolionio sudarytos lietuviškos religinės giesmės. Stanislovas Rapolionis turi ypatingą reikšmę Pietryčių Lietuvai, tai yra tos žemės žmogus, vertęs Bibliją į lenkų ir lietuvių kalbas. Tai buvo pirmas lietuvis apsigynęs teologijos daktaro laipsnį protestantiškame universitete ir pirmasis Karaliaučiaus universiteto Teologijos katedros vedėju. Jo aštriu protu ir iškalba žavėjosi net pats M. Liuteris, o paskaitų mėgdavo klausytis ne tik Karaliausčiaus mi...

Kaip švietimo įstaigų tinklo pertvarka palies Pietryčių Lietuvos mokyklas?

Algimantas Masaitis, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ primininkas Gediminas Kazėnas, Lietuvių švietimo draugijos „Rytas“ valdybos narys Vyriausybei patvirtinus naują švietimo įstaigų tinklo pertvarkymo kriterijus, siekiama naikinti mažas klases, kurios yra neefektyvios, žiūrint tiek iš viešųjų finansų naudojimo pusės, tiek dėl mokytojų kadrų kokybės pusės, tiek ir iš vaikų socializacijos pusės.  Šia reforma visų pirma siekiama stambinti klases. Klasėje nebegalės būti mažiau kaip 8 mokiniai, bus draudžiama formuoti jungtines 5 – 8 klases. Jungtinės klasės bus leidžiamos tik pradinėse mokyklose. Gimnazinėse III – IV klasėse mažiausias mokinių skaičius dar labiau didinamas iki 12 moksleivių. Taip pat įvedamas kriterijus gimnazijoms, kad jose nuo 2024 m. turi būti joje III klasėje turi būti nemažiau 21 moksleivio (nuo 2022 m. tai tik rekomendacija, o nuo 2026 m. kad gimnazijos III-klasių būtų nemažiau 31 moksleivio). Nesilaikant šių reikalavimų, tokios klasės nebūtų finansuojamos iš...